fbpx

Wat is hardlopen met vermogen?

Het gebruik van een vermogensmeter is al geruime tijd aan het inburgeren onder wielrenners, men kan hierdoor veel efficiënter trainen. Gelukkig begint dit nu ook steeds meer bekend te worden onder hardlopers en triatleten. Wij gebruiken de Stryd als vermogensmeter voor het hardlopen tijdens trainingen en wedstrijden al vele jaren en adviseren onze atleten om hier ook mee te gaan trainen. Maar waarom zijn we nu zo enthousiast over hardlopen op vermogen?

In dit artikel zullen we de basis van de Stryd uitleggen en welke metrics wij gebruiken in onze coaching om zo de atleet met zo min mogelijke vermoeidheid een zo groot mogelijke progressie te laten boeken. Na het lezen van dit artikel ben je bekend met begrippen als:

  • Vermogen
  • FTP/CP
  • Running Effectiveness
  • Legg Spring Stiffness
  • Formpower Ratio

Waarom zijn we fan van vermogen?

Train je alleen op basis van snelheid? Dan zul je merken dat als je 4:30 min/km op een vlakke ondergrond veel minder energie kost dan als je bergop loopt, of wind mee en wind tegen.

Bij het lopen op hartslag loop je tegen het probleem aan dat er altijd een vertraging in zit. Dus als je bijvoorbeeld 30 seconden gaat versnellen, dan zul je zien dat je hartslag enige tijd nodig heeft om te gaan versnellen. Daarnaast heeft dehydratie, warm weer, ‘s ochtends en ’s avonds, slaapgebrek, etc invloed op de hoogte van de hartslag. We zeggen overigens niet dat het op basis van snelheid en hartslag trainen slecht en achterhaald is en dat we dit niet gebruiken, maar hardlopen met vermogen geeft direct weer hoe je aan het trainen bent en is veel minder afhankelijk van externe invloeden zoals bij snelheid en hartslag.

Vermogen bij hardlopen

Je hebt verschillende manieren om te bepalen hoe je aan het trainen bent, kort door de bocht gezegd: hoe hard ben je aan het werken. Dit kan je doen met behulp van je hartslag, snelheid, RPE (Rate of percieved excertion) en vermogen. Stryd heeft hun algoritme zo ontworpen dat het hardlopen op vermogen het beste overeen komt met je metabolische vermogen. Metabolische vermogen geeft weer hoe hard je lichaam moet werken om een bepaald vermogen te leveren. De output van het metabolische vermogen is het mechanische vermogen; hoe hard je loopt. Het verschil tussen deze twee is de efficiency, hier komen we later op terug bij Running Efficiency.

Stryd analyseert je voet beweging in de drie dimensies en kijkt naar de accelaratie, voetlandingen en kracht die je gebruikt. Vervolgens maakt hij op basis hiervan berekeningen om zo te komen tot een vermogen in Watt.

Vermogen vs hartslag vs pace

FTP/CP

Je hebt vast wel eens gehoord van Functional Threshold Power (FTP) en Critical Power (CP) en ze worden bij het hardlopen met vermogen ook vaak door elkaar gebruikt, maar ze zijn niet helemaal hetzelfde. Toch zullen wij FTP en CP aan elkaar gelijk stellen. Technisch gezien zitten er verschillen in, maar conceptueel gezien geven ze het zelfde weer: “het hoogste haalbare vermogen bij een metabolisch zo goed als steady state”. Dit moet je niet gaan verwarren met Maximaal Lactaat Steady State (MLSS), dit is een heel ander concept.

Boven CP/FTP zal je snel vermoeid raken en onder CP/FTP zal je langer door kunnen gaan. Nu hoor je veel dat je FTP/CP gelijk is aan het vermogen dat je ongeveer 60 minuten kan volhouden zonder dat je vermogen zal afnemen, maar het ligt toch wat complexer. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het meer in het gebied van 30 – 70 minuten ligt. Elke atleet is immers anders. Wij kunnen op basis van historische trainingsgegevens voor een atleet bepalen hoelang een atleet het vermogen op CP/FTP kan volhouden, ook wel bekend als Time To Exhaustion (TTE).

Running Effectiveness

RE is een relatief simpel begrip maar zeer nuttig om trainingen over een bepaalde periode te kunnen analyseren. RE is de verhouding tussen snelheid (m/s) en vermogen (Watt/KG)  welke is ontworpen door dr. Andrew Coggan en geeft weer hoe effectief een loper zijn vermogen omzet in snelheid. Des te groter de waarde hoe effectiever de loper loopt.

Stel je hebt twee atleten met dezelfde CP/FTP, bijvoorbeeld 4,5 watt/kg en ze lopen beide een halve marathon. Atleet 1 heeft een RE van 1,05 en de atleet 2 heeft een RE van 0,95. Welke zou dan winnen? Atleet 1, want deze is veel efficiënter om het vermogen om te zetten in snelheid.

Wij zullen in een andere blog dieper ingaan op het gebruik van RE. Dit gegeven wordt automatisch bepaald door Stryd, weer een mooi voorbeeld

Legg Spring stiffness (LSS)

Het concept van LSS gaat het van uit dat de spier gezien kan worden als een veer die bij het landen in veert en bij de afzet uit veert. Een hogere waarde geeft meer energie terug bij de afzet, waardoor je “theoretisch” sneller kan lopen. Het is geen waarde waar we elke training naar kijken, maar we gebruiken dit om over een langere periode te bekijken of bepaalde trainingen hier effect op hebben.

Plyometrics, heuvel trainingen en krachttrainingen hebben een positief effect op LSS. Maar uiteraard ook de “standaard” looptechniek trainingen zullen bijdragen aan het verbeteren van de LSS.

Formpower Ratio

Form power is het gedeelte van het vermogen dat een atleet levert tijdens het hardlopen om naar boven en beneden en van links naar rechts te bewegen. Dus al het vermogen dat niet bijdraagt aan de horizontale beweging. De form power ratio is de verhouding tussen het totaal vermogen en de form power. Hoe hoger deze verhouding hoe minder efficiënt de atleet loopt. We gebruiken dit om over een langere periode te bekijken hoe we de atleet sneller te kunnen laten lopen.

Mobiliteitstrainingen in met name de heup en techniek trainingen zoals skippen en andere oefeningen om de looptechniek te verbeteren zijn zeer nuttig. Wij zullen in onze schema’s ook altijd verschillende looptechniek oefeningen opnemen.

Teveel data bij hardlopen op vermogen?

Of een vermogensmeter gebruikt voor hardlopen op vermogen of fiets met vermogen. Vermogensmeter voor hardlopenlopen en fietsen geven ontzettend veel data vrij. Zoveel dat het risico bestaat dat je hier teveel op gaat focussen, of dat je op het verkeerde focused. Wij kunnen jou helpen met doormiddel van made to meassure coaching, zodat jij het beste uit jezelf kunt halen. Data is belangrijk, maar zeker niet heilig. Wij geloven in de holistische aanpak, waarbij we data combineren met de persoon. Om zo een samenwerking op te kunnen bouwen waarbij we gezamenlijk jouw doelen kunnen gaan bereiken.

Als je vragen of opmerkingen hebt dan kan je altijd laagdrempelig contact met ons opnemen.
Wil je een stryd aanschaffen, kijk dan in onze webshop.

Een reactie op “Wat is hardlopen met vermogen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.l3-sports.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.7/10 gebaseerd op 3 reviews.