Wanneer je de slimme investering van een vermogensmeter hebt gedaan, wordt het tijd om je Functional Threshold Power (FTP) waarde te gaan bepalen. Deze test kun je op je indoortrainer maar ook prima op de weg uitvoeren. Belangrijk is wel dat je een veilige en rustige weg uitzoekt waar je onafgebroken 20 minuten voluit kunt fietsen. Het bepalen van je FTP doe je volgens een vast protocol.

Maar voordat we dit protocol gaan bekijken willen we toch eerst een groot misverstand uit de weg helpen. Overal lees je dat je FTP het wattage is dat je 1 uur kunt volhouden, deze definitie klopt niet helemaal. Het gaat te ver om de complete historie en onderzoeken hier te behandelen, maar het probleem ligt bij de 1 uur. In de praktijk blijkt dat afhankelijk van de getraindheid renner de FTP waarde tussen de 30 en 70 minuten volgehouden kan worden. Wij kunnen op basis van de historische gegevens van jou trainingen en wedstrijden je maximale tijd op FTP bepalen. Deze waarde heeft de naam Time To Exhaustion (TTE).

Maar om hier te komen zul je eerst volgens een vast protocol je FTP waarde moeten bepalen. Wij raden aan om deze test eens in de 6 – 8 weken uit te voeren. Doe deze test in een rust week en niet aan het eind van een trainingsblok wanneer je vermoeid bent.

Het protocol ziet er als volgt uit. (let op: dit is het protocol voor fietsen, voor hardlopen op vermogen moet je een ander protocol gebruiken!)

FTP Protocol

  • 20 minuten rustig warm fietsen
  • 3 x 1min. Trappen op hoge cadans minimaal 100 rpm. Na elke minuut 1minuut rust.
  • 5 minuten rustig fietsen
  • 5 Minuten voluit op een tempo dat je net 5 minuten kunt volhouden.
  • 10 minuten rustig fietsen als herstel.
  • 20 minuten Tijdrit, zorg dat je het tempo de hele 20 minuten vol kunt houden. Begin dus niet te snel maar zeker ook niet te rustig!
  • 15 minuten cooling down

Je FTP waarde is 95% van het gemiddelde vermogen dat je in de 20 minuten hebt getrapt. Bijvoorbeeld: het gemiddelde vermogen van de test was 250 watt De berekening is dan FTP: 250  * 0,95 = 237 Watt

Let wel even op wanneer je de test zowel op je trainer als op de weg uitvoert je beide keren de vermogenswaardes van je vermogensmeter van je fiets gebruikt. Zodat je altijd appels met appels vergelijkt. Ook is bekend de waardes uit een test op de trainer en op de weg kunnen afwijken van elkaar.

Wil je meer informatie over trainen op vermogen of een persoonlijk schema neem dan contact met ons op zodat we je verder kunnen helpen.

Power zones voor fietsen

Join our newsletter

Volutpat vel turpis nulla lorem sed semper. Aliquam sagittis sem libero viverra vehicula nullam ut nisl.

    Leave A Comment