Trainen met powermeter

Waarom trainen met een powermeter.

Er zijn verschillende reden waarom trainen met een powermeter beter is dan alleen het trainen op hartslag. Enkele hiervan zijn: Analyseren van verbeter punten, mogelijkheid van pacing van wedstrijden, veel en makkelijk kunnen testen, beter indelen van je intervallen.

Ik zal deze redenen verduidelijken door eerst de theorie van de vermogensmeting te verduidelijken.

De theorie

Om de power output te berekenen wordt de formule P = F x v gebruikt
P = Power
F = Force – De kracht die je op de bepalen zet
v = velocity  -De snelheid waarmee de padelen worden rondgedraaid, je cadans (RPM).
Dus wanneer je in de zelfde versnelling (gelijkblijvende kracht) meer omwentelingen trapt zal je power output verhogen. Of wanneer je zwaarder schakelt bij een gelijkblijvende rpm zal je power output ook omhooggaan.

Dus een powermeter meet de omwentelingen en de kracht om de power te kunnen berekenen. Hoe dit technisch gebeurt laat ik hier buiten beschouwing.

Dus om een atleet harder te laten fietsen moeten ervoor zorgen dat zijn RPM en zijn kracht omhoog gaat. Echter wanneer de atleet al een RPM van 85-90, wat uit onderzoek het meest effectief is, kan trappen zal deze zich voornamelijk moeten richten om zijn kracht omhoog te brengen. Anders zal deze ook moeten trainen om naar de 85-90 RPM te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *